danstant.blogg.se

En skånsk norrländska på sin färd genom det så kallade livet. Fyller dagarna med pyssel, grubbel,yoga,hund, dans, skratt och massor med mer. Har en naiv tro om att förändra världen och har nyligen bytt strategi "det stora börjar i det lilla".

Ångest

Publicerad 2013-05-12 22:35:54 i

Jag undrar hur många procent av Sveriges eller världens befolkning det är som lider av någon form av ångest . Bra många fler än vad man kan tro!
Och jag är en av dem
Varför jag haft så mycke ångest har jag nog lagt ner veckor att fundera över , troligen hittat några svar men är inte längre så brydd varför . Numera är det fokus på att acceptera att det är så jag är, i perioder har jag mycket ångest och det måste jag lära mig att hantera. Att hantera ångestodjuret är en konst , men ett måste. Gör man det inte tror jag att det lätt kan gå riktigt dåligt.
Oavsett så är det intressant med ångest . Ett helvete att vara i, tankarna rusar , kroppen känns som en strypning, andningen rusar i ett okontrollerat tornadoliknande tempo och där någonstans i mitten är man, liiiivrädd att det aldrig ska gå över .
Att hantera odjuret är som sagt en konst , men till det är det bra med lite grundläggande fakta:
- en känsla som får full kraft, dvs att man tillåter den varar i högst 20 minuter
- en känsla dom trängs undan kan vara hur länge som hellst och ökar hela tiden i kraft.

Så. Att vara i tornadons mitt , acceptera att man är rädd , har ångest men ändå stå kvar i ca 20 minuter är i princip allt man behöver göra.. Enkelt va.... NRJ FY FAAAAAN!!!! Det är ett rent helvete!!!

Men när jag någon gång faktiskt lyckas och tornadon inte ställt till med massa besvär så är jag så stolt över mig själv!!!
Kropp o sinne blir trött o utmattat som en urvriden disktrasa och ett lugn lägger sig.

Det finns hur många knep att klara av det och jag har till och med skrivit en guidebok till mig själv .


Att ha Ångest är inget någon borde skämmas för
Att kunna hantera ångest är något folk borde få medalj för och känna sig stolta över.!
Det är iaf vad jag försöker förmedla till mig och er , min omgivning:)

Över till något roligare!
Imorgon börjar vecka 2 i joggningen:)
Här kommer veckans program :
Vecka 2
Andra veckan innehåller längre träningar
Rask promenad i 5-10 min som uppvärmning
4 joggingintervaller med 3 min jogging och 2 min rask promenad,
Rask promenad i 5 min som nedvarvning.

Eftersom jag åker till Amsterdam på torsdag så kommer några pass att joggas där:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Follow on Bloglovin