danstant.blogg.se

En skånsk norrländska på sin färd genom det så kallade livet. Fyller dagarna med pyssel, grubbel,yoga,hund, dans, skratt och massor med mer. Har en naiv tro om att förändra världen och har nyligen bytt strategi "det stora börjar i det lilla".

Totaly i mål

Publicerad 2012-12-18 23:56:39 i

När jag i maj fick hem
Linus och andra dagen får ett sms av grannen att min hund som jag vilket jag inte någonstans kan förstå hade lämnat själv hemma stor grät, ylade och skällde ..... Då började ett projekt som idag gick totalt i mål:)

Att lära Linus att det är okej att vara själv hemma eller bli lämnad på andra ställen ensam.

Träningen delade jag upp systematiskt i delmål

1.Alltid en väl rastad hund
2. Något att roa sig med
3. Små etapper

Planen var gjord målen satta så vi började träna i maj med att när han var väl rastad och varvat ner o jag märkte att han var lugn och trygg gick jag utanför dörren, räknade till 2, gick in igen
Väntade till han var helt lugn igen sen gick jag ut, räknade till 1
Nästa gång till 2
Sen var den dagens träning över

Nästa dag ut och räkna till 3, in , ut räkna till 4, in, ut räkna till 2...,
Ja så höll jag på i början

Det stora genombrottet kom när vi upptäckte märgben... Ett sånt håller honom sysselsatt ca 20 minuter och hundar utsöndrar tydligen nåt lugnande av att tugga så då var vi uppe i 20 minuter själv... Vid det laget kände jag mig fortfarande som att jag tagit på mig en hund som jag aldrig kommer kunna ta hand om, trodde att jag skulle behöva lämna bort honom, meen envis som man är så fortsatte vi.
Nästa steg var tada: Mark Levengood, han har ju så fantastiskt lugn stämma så Linus fick lyssna på hans ljudbok:)

Plötsligt var vi uppe i 1 h:)
Då dealade jag med grannen om att OM han skulle börja skälla o yla så skulle de hämta honom, gärna när han var tyst.. Kan låta omöjligt men sen Draken blev gjord har han aldrig låtit, tur han i te vet om dealen, han älskar o vara hos grannarna:)

Mitt mål var att han skulle vara själv 4 h och gärna sova när jag kom hem...
Så i veckan då kom jag hem, efter 4.5 h och ingen hund kommer hoppandes , min tanke är att, nej nu har han skällt så grannarna hämtat honom, men nej icke ut ur vardagsrummet kommer en raglandes halvvaken Linus:) tjoho lyckan var total:)

Men tydligen fanns det fler saker som kunde funka, idag när jag lämnade honom på hotellrummet , alltså ett rum han aldrig varit i och jag i princip bara lämnat honom och mina grejor, gett honom min jacka o är sen borta 45 minuter, jo då när jag kom tillbaka låg han o sov på sängen. Gottegrisen i hotellsängen, det var en syn jag sent kommer glömma. Han lyfte lite på huvudet som att " hej kommer du, vad trevligt men nu sover vi".

Att dessa mål kan göra mig så stolt är helt otroligt. Stolt över min Linus som är så modig och stolt över mig, att hjälp jag har kunnat ge denna lilla krabbat så mycket trygghet att han nu alltid vet att jag kommer tillbaka oavsett hur länge jag är borta och vart jag än lämnar honom...

Eftersom vi är vana hotellgäster så visste han precis vad som gällde då han fick ett glas i glas som vattenskål, drack så försiktigt så försiktigt , i flera omgångar:)

Stolt matte !!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Follow on Bloglovin