danstant.blogg.se

En skånsk norrländska på sin färd genom det så kallade livet. Fyller dagarna med pyssel, grubbel,yoga,hund, dans, skratt och massor med mer. Har en naiv tro om att förändra världen och har nyligen bytt strategi "det stora börjar i det lilla".

Följa goda exempel

Publicerad 2013-02-22 11:06:22 i

En kär vän har en blogg där hon bokför sitt shopstopp, otroligt rolig att följa och jag hade själv en idé och en startad kampanj om att inte konsumera något onödigt under ett halvår.
Jag är fortfarande inne på det spåret men inte lika rigid som min plan var.
Ex min befästningsjacka.... Men det var ju ett måste..... Hmm det håller inte riktigt, vad gör vi med oss själva, vår natur och samhälle när vi shoppar på detta besatta sätt...
Yogin Saji skulle sagt att vi är styrda av vårt begär och har ett sinne i obalans.
Jag håller med. Sedan Indien har jag tänkt till ytterliggare än tidigare angående konsumtion av sånt man egentligen inte behöver. Affärerna ursprungssyfte är till för att vi ska överleva. Idag använder vi affärer för att lindra ångest, ha något att göra och att drömma oss bort, skapa och spela den roll vi vill och tror oss vilja vara.
Vad är motsatsen...?
Det finns otroligt många aspekter i onödigkonsumtinonen att jag inte ens kan greppa ett halmstrå ...

Men åter till Saji.
En yogisk mästare med sina sinnen i balans . Han var en individ som såg ut som ingen annan jag sett. Han hade lugn, lycka, harmoni och värme i kroppen. Han lever utan några tillgångar alls och ser universum som sitt hem, att sprida sina kunskaper som sin uppgift . Han ser sig som en individ med sinnen i balans. Jag beundrar honom, ser upp till livssynen och fick bevis om att vi blir än mer förvirrade, stressade och obalanserade av att tillåta oss att drivas av våra begär. I detta fallet begäret att konsumera vilket står för många olika saker beroende på vilken person man syftar.


Idag läser jag slutet på "Stjärnor utan svindel" av Louise Boije af Gennäs.
Det är ett litterärt mästerverk , en av de två bästa böcker jag läst .
Den tar upp klass sexualitet och relationer på ett äkta sätt, ett sätt som får en att tänka till och bli lite rädd,,,, eller att öppna ögonen ... Läs den!!!


Idag är vi i Stockholm, jag jobbar men har två timmar ledigt, då blir det middag med Anna, jippi:)

Den andra assistenten är fortfarande sjuk så S ska sova hos mig inatt :) tur jag städade innan jag for hemifrån :)

Nu ska vi luncha på söder :)


Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-02-23 10:56:03

Du är klok Sune, bra tankar om affärer. Man kan undra hur det har blivit så här? Man mår nästan illa av tanken på att kläder och prylar produceras i sådana mängder.
Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Follow on Bloglovin